@article {
author = {Beigzadeh, Ebrahim and Tavar, Esmaeil},
title = { Contribution of the International Court of Justice on Clarifying the Concept of Humanity },
journal = {International Law Review},
volume = {34},
number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)},
pages = {7-29},
year = {2017},
publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency},
issn = {2251-614X},
eissn = {2645-4858},
doi = {10.22066/cilamag.2017.27962},
abstract = {There are different approaches towards the concept of humanity in the ambit of current doctrine of international law; diversity of ideas in these approaches leads to different evaluations of statues and function of the concept of humanity in international law. Meanwhile, International Court of Justice (ICJ) makes a major contribution to clarify hidden and vague features of the concept through analyzing cases by applying legal dogmatic method. To this end, this survey concentrates on ICJ approach toward humanity with furnishing the discussion on content analysis of Corfu Channel case and Legality of Threat or Use of Nuclear Weapon case to acquire positivistic manifestation. Finally, we will indulge on ICJ’s contribution regarding the concept of humanity and its manifestations in international law, as a survey in the sources of law to equality as an international value. All efforts in this study are centered on legal potentials of the concept of humanity in international law that ICJ has strived to clarify while encountering different sets of facts. },
keywords = {Concept of Humanity,International Court of Justice (ICJ),Directive Principle,General Principles of Law,International Community of States as a Whole,New Jus Naturalis,Positivistic Manifestations},
title_fa = {سهم دیوان بینالمللی دادگستری در تجلی مفهوم بشریت},
abstract_fa = {در قلمرو دکترین حقوقی بینالمللی، رویکردهای متفاوتی نسبت به مفهوم بشریت وجود دارد. هریک از این نگرشها در خصوص جایگاه و کارکرد مفهوم بشریت در حقوق بینالملل، داوریهای متفاوتی دارند. در این میان، دیوان بینالمللی دادگستری که در چارچوب تحلیلهای خود از روشهای فنی حقوقی بهره میگیرد، در روشنترکردن زوایای پنهان مفهوم بشریت در قالب حقوق موضوعه، سهم عمدهای ایفا میکند. برای دستیابی به این هدف به تحلیل محتوای رأی تنگه کورفو و سپس نظر مشورتی دیوان در قضیه مشروعیت تهدید به استفاده یا استفاده از سلاح هستهای پرداخته خواهد شد تا رویکرد دیوان نسبت به مفهوم بشریت، ارزیابی و صورتهای موضوعه آن تبیین شود. سپس سهم دیوان در بروز و ظهوربخشیدن به جلوههای مختلف بشریت، از جستجوی آن در منابع گرفته تا ارزش برابری، بررسی خواهد شد. در این راستا پس از بیان مقدماتی در خصوص قابلیتهای مفهومشناسی حقوقیِ مفهوم بشریت در حقوق بینالملل، سهم دیوان در روشنکردن این قابلیتها در جریان برخورد با وقایع عینی مطالعه خواهد شد.},
keywords_fa = {مفهوم,بشریت,دیوان بینالمللی دادگستری,اصول راهنما,اصول کلی حقوقی,جامعه مشترکات بینالمللی,حقوق طبیعی جدید,جلوههای موضوعه},
url = {https://www.cilamag.ir/article_27962.html},
eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27962_490242e0ddbd04b7a39939eb4901d734.pdf}
}
@article {
author = {Sharifi Tarazkouhi, Hossein and Modarres Sabzevari, Sasan},
title = {A Judicial Strategy to Understand ‘Measures Contrary to International Law’ in the Iranian Legal System
(Case Study: Economic Sanctions)},
journal = {International Law Review},
volume = {34},
number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)},
pages = {29-61},
year = {2017},
publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency},
issn = {2251-614X},
eissn = {2645-4858},
doi = {10.22066/cilamag.2017.27963},
abstract = {Under the recent statute entitled “The Jurisdiction of Iranian Judiciary on Civil Claims against Foreign States”, Iranian courts are competent to rule upon such claims against foreign sovereigns arisen out of ‘measures contrary to international law’, given that other certain conditions are met. This provision will require a domestic court to base its reasoning and ruling upon international law. The statute makes no suggestion as to how the court shall examine and establish the relevant rules of international law. However, judicial function needs to be objective and impartial, and special care should be given to the problem of ‘fragmentation’ when a court deals with international legal issues. Based upon these crucial requirements, it is argued that domestic courts should take notice of ‘international law as applied by international courts’. It is also argued on this basis that Tehran Common Courts would be able to rule upon damages out of economic sanctions, provided that it is shown in each case that measures taken to implement sanctions were contrary to international law.},
keywords = {Claims against Foreign Sovereigns,Domestic Application of International Law,International Responsibility of States,Fragmentation of International Law,Unilateral Sanctions in International Law},
title_fa = {راهبرد قضایی برای درک مفهوم «اقدامات مغایر با حقوق بینالملل» در نظام حقوقی ایران (مطالعه موردی: تحریمهای اقتصادی)},
abstract_fa = {قانون صلاحیت دادگستری ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولتهای خارجی، این امکان را به اشخاص ایرانی میدهد که برای مطالبه خسارات ناشی از اقدامات «مغایر با حقوق بینالملل»، علیه دولتهای خارجی در دادگاههای ایران، طرح دعوا کنند. بر این اساس، قاضی ایرانی در بررسی رفتار دولت خارجی باید «حقوق بینالملل» را بر موضوع حاکم کند. در متن قانون، تجویزی درباره نحوه تشخیص مقررات حقوق بینالملل وجود ندارد. در این مقاله با توجه به لزوم حفظ بیطرفی دادگاه و پرهیز از تشدید چندپارگی حقوق بینالملل، استدلال شده که دادگاه باید در تشخیص حقوق بینالملل، به رویه محاکم بینالمللی عنایت داشته باشد. همچنین نشان داده شده که در پرتو قانون مذکور و با رعایت ملاحظات فوق، محاکم عمومی تهران میتوانند به دعاوی مطالبه خسارات ناشی از تحریمهای اقتصادی رسیدگی کنند، مشروط بر آنکه در هر مورد احراز شود که اقدام دولت خارجی در اجرای تحریم، مغایر با حقوق بینالملل بوده است. این موارد مغایرت، ازجمله میتواند شامل نقض تکالیف معاهدهای، نقض الزامات دادرسی عادلانه، اِعمال فراسرزمینی قوانین داخلی یا افراط در اجرای تحریمهای شورای امنیت باشد. },
keywords_fa = {دعاوی مدنی علیه دولتهای خارجی,اجرای حقوق بینالملل توسط دادگاههای داخلی,مسئولیت بینالمللی دولت,چندپارگی حقوق بینالملل,تحریم یکجانبه در حقوق بینالملل},
url = {https://www.cilamag.ir/article_27963.html},
eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27963_c7ac8e15a204deab28996dfe49a2f3d0.pdf}
}
@article {
author = {Bahmaei, Mohammad-Ali and moeini, mina},
title = {Limitation of the Provisional Application of the Energy Charter Treaty in the Light of Yukos Arbitral Award against Russia},
journal = {International Law Review},
volume = {34},
number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)},
pages = {61-91},
year = {2017},
publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency},
issn = {2251-614X},
eissn = {2645-4858},
doi = {10.22066/cilamag.2017.27964},
abstract = {The long gap between signature and entry into force of International Treaties (“Treaties”) encouraged the drafters of some Treaties to implement the Provisional Application mechanism in order to give effect to Treaties’ provisions prior to completion of the internal ratification process and entry into force. The drafters of the Energy Charter Treaty (“ECT”) incorporated the controversial concept of Provisional Application under Article 45 of the ECT in order to accelerate the application of the ECT. According to this Article, States agree to give effect to ECT’s obligations upon signature and prior to the ratification of the ECT. Article 45 includes limitations and mechanisms for the exemption from the provisional application in order to prevent the conflicts between the provisional application and signatories’ legal systems and moreover to assure States’ independency in provisional application of the ECT. In this regard, a great deal of ambiguities relating to the interaction and the limitations of the provisional application and its effects have been emerged that have a prominent impact on investor’s rights and signatory’s obligations. Furthermore, this issue has led to disputes between investors and host States. The limitations of provisional application of the ECT have been analyzed by Investment Arbitral Tribunals, but they have played a peerless role in the matter between Yukos majority shareholders and Russia in a way that after annulment of the arbitral tribunal’s award by the Hague District Court, the enforcement of the largest arbitral award of the history is contingent upon the interpretation of Article 45 of the ECT by the Hague Court of Appeal. },
keywords = {International Treaties,Energy Charter Treaty,Provisional Application of the Energy Charter Treaty,Limitations of the Provisional Application,Yukos Arbitral Tribunal,the Hague District Court},
title_fa = {محدودیتهای اجرای موقت معاهده منشور انرژی در پرتو رأی داوری یوکاس علیه روسیه},
abstract_fa = {فاصله طولانی میان زمان امضای معاهدات بینالمللی و زمان تصویب داخلی و لازمالاجراشدن این معاهدات، تنظیمکنندگان برخی معاهدات را بر آن داشته است تا با پیشبینی نظام اجرای موقت، پیش از طی فرایند تصویب داخلی و لازمالاجراشدن، به مقررات مندرج در معاهدات بینالمللی، قدرت اجرایی بخشند. تدوینکنندگان معاهده منشور انرژی، بهمنظور تسریع اجرای مفاد این معاهده، مقرره مناقشهبرانگیز اجرای موقت را ذیل ماده 45 این معاهده پیشبینی کردهاند. بهموجب این ماده، کشورها میپذیرند که بهمحض امضا و پیش از تصویب معاهده در مجلس قانونگذاری، معاهده منشور انرژی را بهطور موقت اجرا کنند. ماده 45 علاوه بر الزام کشورها به اعمال موقت معاهده منشور انرژی، برای معافیت از اجرای موقت و بهمنظور جلوگیری از بروز مغایرت میان اجرای موقت و نظام حقوقی کشورهای امضاکننده و همچنین تضمین استقلال این کشورها در پذیرش اجرای موقت، شامل محدودیتها و روشهایی است. در این راستا ابهاماتی راجع به نحوه تعامل و آثار استناد به محدودیتهای اجرای موقت ایجاد شده است که بر حقوق سرمایهگذاران و تعهدات دولتهایی که معاهده را امضا کردهاند، تأثیر بسزایی دارد و همچنین به اختلافنظر میان سرمایهگذاران و دول سرمایهپذیر منتهی شده است. تا کنون برخی از دیوانهای داوری سرمایهگذاری، محدودیتهای اجرای موقت معاهده منشور انرژی را تجزیه و تحلیل کردهاند، اما این مسئله، نقش بیبدیلی را در سرنوشت دعوای اکثریت سهامداران شرکت نفتی یوکاس علیه دولت روسیه ایفا نموده است، بهنحویکه پس از ابطال رأی دیوان داوری یوکاس توسط دادگاه ناحیهای شهر لاهه، اجرای بزرگترین رأی تاریخ داوری، در گرو چگونگی تفسیر ماده 45 توسط دادگاههای تجدیدنظر لاهه قرار گرفته است. },
keywords_fa = {معاهدات بینالمللی,معاهده منشور انرژی,اجرای موقت معاهده منشور انرژی,محدودیتهای اجرای موقت,دیوان داوری یوکاس,دادگاه ناحیهای شهر لاهه},
url = {https://www.cilamag.ir/article_27964.html},
eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27964_f13305987089139cafb1dc910de1eb3d.pdf}
}
@article {
author = {Nikbakht, Hamidreza and haftani, mehdi},
title = {The World Trade Organization and Electricity Trade: Iran’s Preparation for Accession},
journal = {International Law Review},
volume = {34},
number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)},
pages = {91-119},
year = {2017},
publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency},
issn = {2251-614X},
eissn = {2645-4858},
doi = {10.22066/cilamag.2017.27965},
abstract = {The trade of energy including electricity has not been specifically dealt with in the World Trade Organization (WTO) Rules or Agreements. Thus, contrary to the other types of energy carriers such as oil, gas or coal, for the reasons of inherent characters and exclusive features of electricity such as its intangibility and non-storability, the application of current rules and regulations of WTO on trade of electricity faces considerable legal and technical complicities. However, until a comprehensive agreement is concluded by the Member States of the WTO, the current rules and regulations of the WTO should be interpreted in a way that keeps the challenges on trade of electricity amongst members as far as possible to minimal. This research paper explains the nature of electricity as a goods or a service and the method of application of current WTO rules and regulations to the International Trade of electricity amongst Member states. It also clarifies the legal requirements in the section of foreign trade of electricity for Iran to be prepared for the accession to the WTO. Based on the result of this research, electricity is a type of goods with specific characters and accordingly it can be placed under the rules and regulations of the WTO which are applicable to the trade of goods, especially under the rules of GATT 1994. Notwithstanding the specific characters, some exceptions which exist under the Rules of the WTO have the capacity, as justifiable ground, to be invoked by the Member states for the application of some restrictions in order to provide security for the supply of electricity, and the stability of the electricity network. In the same line, gradual elimination of the electricity subsides and monopoly in the section of electricity purchasing, developing and promoting international transmission lines and developing and strengthening energy exchange, are among Iran’s requirements for accession to the WTO. },
keywords = {energy,Electricity,WTO,Security of Supply,International Trade},
title_fa = {سازمان تجارت جهانی و تجارت برق (آمادگی ایران برای الحاق)},
abstract_fa = {در موافقتنامهها یا مقررات سازمان تجارت جهانی بهطور خاص به تجارت انرژی و ازجمله برق اشاره نشده است. از همین رو، برخلاف سایر انواع حاملهای انرژی نظیر نفت، گاز و زغالسنگ، به دلیل ویژگیهای ذاتی و منحصربهفرد برق، ازجمله ناملموسبودن و عدم امکان ذخیره آن، اعمال قواعد و مقررات فعلی سازمان بر تجارت بینالمللی برق، با پیچیدگیهای حقوقی و فنی قابلتوجهی روبهروست. بنابراین تا تصویب موافقتنامه جامع در خصوص تجارت انرژی میان اعضا، قواعد و مقررات موجود در سازمان تجارت جهانی باید به نحوی تفسیر و اعمال شود تا چالشهای تجارت برق و انرژی بین اعضا به حداقل ممکن برسد. این مقاله، ضمن تشریح ماهیت حقوقی برق بهعنوان کالا یا خدمت و نحوه اعمال مقررات سازمان بر تجارت بینالمللی این انرژی حیاتی میان اعضا، به تبیین الزامات حقوقی جمهوری اسلامی ایران در بخش تجارت خارجی برق بهمنظور الحاق به سازمان تجارت جهانی نیز پرداخته است. بر اساس نتایج این پژوهش، برق، نوعی از کالا با ویژگیهای خاص بوده و لذا تحت شمول مقررات سازمان در خصوص تجارت کالاست. علیرغم این ویژگیهای خاص، برخی استثنائات مصرح در مقررات سازمان، بهعنوان مبنایی موجه برای اعمال برخی محدودیتها بهمنظور تأمین امنیت عرضه برق و پایداری شبکه برق اعضا، قابل استناد است. در همین راستا، حذف تدریجی یارانه به صنعت برق، حذف انحصار در بخش خرید برق، توسعه و ارتقای خطوط بینالمللی انتقال و تقویت و گسترش بورس انرژی، ازجمله الزامات ایران در مسیر الحاق به سازمان تجارت جهانی به شمار میرود.* * برای توضیحات بیشتر، ن.ک: مهدی هفتانی؛ موانع و راهکارهای حقوقی توسعه امنیت عرضه و تجارت بینالمللی برق، پایاننامه کارشناسی ارشد حقوق تجارت بینالملل، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی،1394.},
keywords_fa = {انرژی,برق,سازمان تجارت جهانی,امنیت,عرضه,تجارت بینالملل},
url = {https://www.cilamag.ir/article_27965.html},
eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27965_10459e35f4cfe18cf6cdba041fc33b0d.pdf}
}
@article {
author = {Bagheri, Mahmoud and Fahimi, Sedighe},
title = {Legal Status of the Terms of Take-or-Pay in Long-Term Gas Sale Contracts},
journal = {International Law Review},
volume = {34},
number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)},
pages = {119-149},
year = {2017},
publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency},
issn = {2251-614X},
eissn = {2645-4858},
doi = {10.22066/cilamag.2017.27966},
abstract = {Since oil and natural gas are the most important sources of energy, they are strategically crucial for international trade and economic transactions. For this purpose, consumer countries strive to secure the supplement of oil and gas. This requires a stable market, capable of providing energy at a reasonable price. Given the natural characteristics and conditions of gas, such as the difficulties for its storage, more importance should be attached to the supplement of gas, hence, gas sellers always need to be assured about the demand and profit in the market. This article examines one of the clauses employed in gas sale contracts so that the buyers and sellers can both make sure about the demand and supply rates in the market. It also defines the take-or-pay clause as a mechanism that can make gas contracts flexible and studies this clause from the perspective of the legal systems in different countries, especially in Iran. It eventually concludes that there is no prohibition in Iranian legal system for incorporation of take-or-pay clause in gas sale contracts. In contrast, the usage of this clause is permissive under the Iranian positive law and will remain binding for the parties.},
keywords = {Long-term Gas Sale Contracts,Makeup Quantity,Penalty,Remedy,Risk,Take-or-Pay},
title_fa = {بررسی وضعیت حقوقی شروط تحویل یا پرداخت در قراردادهای بلندمدت فروش گاز},
abstract_fa = {نفت و گاز طبیعی یکی از مهمترین منابع تأمین انرژی بشر است. ازاینرو در معاملات تجاری و اقتصادی بینالمللی اهمیت راهبردی دارد و با توجه به اهمیت این دو منبع انرژی، ازجمله سیاستهای اساسی کشورهای مصرفکننده، تأمین مطمئن انرژی و ایجاد امنیت عرضه است. امنیت عرضه، مستلزم بازار باثبات و مطمئنی است که انرژی را با قیمت مناسب برای مصرفکنندگان تأمین کند. بخصوص امنیت عرضه گاز به دلیل شرایط طبیعی آن، یکی از اهدافی است که خریداران گاز باید به آن توجه ویژهای داشته باشند. متقابلاً فروشنده گاز با توجه به هزینههای هنگفتی که برای استخراج و انتقال گاز صرف مینماید، باید به بازار تقاضا و سود حاصل از فروش، اطمینان یابد. مقاله پیش رو، به بررسی یکی از راهکارهایی پرداخته است که در قراردادهای فروش گاز بهمنظور حصول اطمینان دوجانبة خریدار و فروشنده از میزان عرضه و تقاضا گنجانده میشود. همچنین با معرفی شرط تحویل یا پرداخت، بهعنوان یکی از شروط منعطفکننده قرارداد گاز، به بررسی این شرط از منظر حقوق کشورهای مختلف میپردازد و در نهایت، نهتنها جهت درج این شرط در قراردادهای فروش گاز، ممنوعیتی نمییابد، بلکه آن را طبق قواعد حقوقی حاکم، لازمالاجرا میداند.},
keywords_fa = {قراردادهای بلندمدت فروش گاز طبیعی,مقادیر جبرانی,خسارت,جریمه,ریسک,شرط تحویل یا پرداخت},
url = {https://www.cilamag.ir/article_27966.html},
eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27966_344b6e7f110db4f8945e51be30dbed4d.pdf}
}
@article {
author = {Ahmadinejad, Maryam},
title = {Legal Analysis of the Crime of Enforced Disappearance of Persons in International Law as a Violation of Article 6 of the Universal Declaration of Human Rights},
journal = {International Law Review},
volume = {34},
number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)},
pages = {149-167},
year = {2017},
publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency},
issn = {2251-614X},
eissn = {2645-4858},
doi = {10.22066/cilamag.2017.27967},
abstract = {Enforced or involuntary disappearances ofpersons is a unique and consolidated act, during which, the victim is abducted, illegally detained and often tortured during interrogation, killed, and the body concealed. This action violates the victims’ human rights considerably. The “individual's right to recognition before the law” under Article 6 of the Universal Declaration of Human Rights is one of these rights that is seriously violated by committing this act. Forced disappearance is recognized in international instruments as a “crime against humanity”. This is one of the most serious forms of placing a person outside the protection of law and this practice violates the individual's right to the recognition of legal personality. In other words, this action put individuals in an uncertain situation in which they don’t have access to their minimum human rights. Hence, they are not recognized as a person before the law and they are deprived of legal rights derived from the recognition of the legal personality. Accordingly, this paper aims to provide an analytic descriptive study in order to express the nature of the crime of forced disappearance of persons, and based on international documents and practices, the reasons why this crime is regarded as a violation of Article 6 of the Universal Declaration of Human Rights will be analyzed.},
keywords = {Enforced Disappearances of Persons,Article 6 of the Universal Declaration of Human Rights,International Law,human rights,individual},
title_fa = {تحلیل حقوقی جنایت ناپدیدسازی اجباری اشخاص در حقوق بینالملل، بهعنوان ناقض ماده 6 اعلامیه جهانی حقوق بشر},
abstract_fa = {ناپدیدسازی اجباری یا غیرارادی اشخاص، اقدامی منحصربهفرد و مرکب است. طی این عمل، مجنیعلیه ربوده میشود، بهطور غیرقانونی بازداشت شده و اغلب در حین بازجویی، شکنجه یا کشته، و جسد او پنهان میشود. این عمل به طرز قابلتوجهی ناقض حقوق بشری مجنیعلیه است. یکی از این حقوق بشری که با ارتکاب ناپدیدسازی اجباری بهشدت نقض میشود، «حق فرد به شناسایی در برابر قانون»، موضوع ماده 6 اعلامیه جهانی حقوق بشر است. ناپدیدسازی اجباری، که در اسناد بینالمللی بهعنوان «جنایت علیه بشریت» شناسایی شده، یکی از جدیترین اشکالِ قراردادن فرد در خارج از حمایت قانون است و حق فرد بر شناسایی شخصیت حقوقی را نقض میکند. به عبارتی این عمل، افراد را در وضعیت نامعلومی قرار میدهد که امکان دستیابی به حداقل حقوق بشری خویش را ندارند و ازاینرو بهعنوان شخص در برابر قانون شناسایی نمیشوند. مضافاً اینکه در پی ارتکاب این جنایت، قربانیان از حقوق قانونیای که حق بر شناسایی شخصیت حقوقی برای افراد به ارمغان میآورد، محروم میشوند.بر این اساس، نوشتار پیش رو قصد دارد با ارائه تحقیقی توصیفی تحلیلی، ضمن بیان چیستی جنایت ناپدیدسازی اجباری اشخاص، با توجه به اسناد و رویههای بینالمللی تحلیل کند که چگونه این جنایت، ماده 6 اعلامیه جهانی حقوق بشر را نقض میکند.},
keywords_fa = {ناپدیدسازی اجباری اشخاص,ماده 6 اعلامیه جهانی حقوق بشر,حقوق بین الملل,حقوق بشر,فرد},
url = {https://www.cilamag.ir/article_27967.html},
eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27967_2bda7b21eca07f80efdcbce07b1b4da7.pdf}
}
@article {
author = {Abedini, Abdollah},
title = {Convention for the Protection from Enforced Disappearance and
the Necessity of Accession of Iran to It},
journal = {International Law Review},
volume = {34},
number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)},
pages = {167-197},
year = {2017},
publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency},
issn = {2251-614X},
eissn = {2645-4858},
doi = {10.22066/cilamag.2017.27968},
abstract = {"International Convention for the Protection of All Persons from Enforced Disappearance" entered into force on 21 December 2010 while it had already been adopted by the United Nations General Assembly on 20 December 2006. The provisions which have been embodied under the auspices of the United Nations in the Convention manifest the approach of increasing development of human rights in international and domestic levels. The provisions laid down in the Convention, indeed, shed light on different aspects of an existing, serious violation of human rights in international and domestic levels and in this regard, filled the gap and completed the previous process. In some circumstances, the commission of enforced disappearance results in crime against humanity. In this paper, first of all, the background of the literature will be reviewed briefly and then, the achievements of the Convention will be compared with other regional and international human rights instruments. },
keywords = {International Law,United Nations General Assembly,International Human Rights Law,Enforced Disappearance,Crimes against Humanity},
title_fa = {کنوانسیون حمایت در برابر ناپدیدسازی اجباری و ضرورت پیوستن ایران به آن},
abstract_fa = {«کنوانسیون بینالمللی برای حمایت از همه افراد در برابر ناپدیدسازی اجباری» در تاریخ 23 دسامبر سال 2010 میلادی لازمالاجرا شد. پیشتر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 20 دسامبر 2006، این کنوانسیون را تصویب کرده بود. مقرراتی که تحت لوای سازمان ملل متحد در این کنوانسیون گنجانده شده، رهیافت توسعه روزافزون حمایت از حقوق بشر را در سطح بینالمللی و داخلی آشکار میسازد. بهواقع، مقررات مندرج در این کنوانسیون، تا حدود بسیاری به زاویای مختلفی از گونه تقریباً رایجی از نقض فاحش حقوق بشر در سطح بینالمللی و داخلی پرداخته و طی کنوانسیونی بینالمللی، خلأهای موجود در این زمینه را برطرف و کارهای انجامشده پیش از خود را کامل کرده است. این در حالی است که تحت شرایطی، ناپدیدسازی اجباری اشخاص در زمره جرائم علیه بشریت قرار میگیرد. این نوشتار، ابتدا نگاهی به تاریخچه پیدایش مفهوم ناپدیدسازی اجباری خواهد داشت. سپس، آوردههای کنوانسیون با سایر اسناد حقوقبشری منطقهای و بینالمللی بررسی و در پایان، مباحثی درباره نگاه ایران در زمان تدوین و تصویب کنوانسیون و ضرورت پیوستن به آن ارائه خواهد شد.},
keywords_fa = {حقوق بینالملل,حقوق بینالملل بشر,مجمع عمومی سازمان ملل متحد,ناپدیدسازی اجباری,جرائم علیه بشریت},
url = {https://www.cilamag.ir/article_27968.html},
eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27968_5163ef1b4f09fff14d20e5548b030be5.pdf}
}
@article {
author = {arashpour, Alireza and Zahmatkesh, Majid},
title = {The Capacity of the Contemporary International Law in Recognition of the Concept of Cultural Genocide},
journal = {International Law Review},
volume = {34},
number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)},
pages = {197-227},
year = {2017},
publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency},
issn = {2251-614X},
eissn = {2645-4858},
doi = {10.22066/cilamag.2017.27970},
abstract = {The concept of “cultural genocide”, ie. the deliberate destruction of monuments, identity or culture of a group without its physical removal, although specified in Article 3 of the Draft Convention of Genocide, was finally removed from the final text and limited the genocide to killing a national, ethnic, racial and religious group. Other binding international instruments as well as some international case law so far have refused to accept this concept. However, there are still crimes and acts that are being committed based on cultural factors or intentionally for destruction of cultural symbols and traditions and they are not defined as the international crimes and genocide. But, they are closest to the concept of cultural genocide or cultural destruction. This article aims to consider capacities of the contemporary international law in recognition of the concept of cultural genocide and criminalization of the offences committed against a nation’s culture in a new approach. Finally, it concludes that present positive international law does not accept this theory, yet signs of this concept’s grounds of appearance can be traced.},
keywords = {Genocide,Cultural Genocide,Culture,Destruction,criminalization,Binding Instruments},
title_fa = {ظرفیت های نظم کنونی حقوق بینالملل در شناسایی مفهوم ژنوسید فرهنگی},
abstract_fa = {مفهوم یا نظریه ژنوسید فرهنگی که به تعبیری عبارت از امحای عمدی یادمانها، هویت یا فرهنگ یک گروه، بدون حذف فیزیکی آن گروه است، هرچند در ماده 3 پیشنویس کنوانسیون ژنوسید آمده بود، در متن نهایی بهکلی حذف شد و انواع ژنوسید، به کشتن گروههای ملی، قومی، نژادی و مذهبی محدود شد. سایر اسناد بینالمللی الزامآور و همچنین تا حدودی رویهقضایی بینالمللی نیز تا کنون از پذیرش این مفهوم، سر باز زدهاند. باوجود این، در جهان معاصر، جنایتها و اعمالی دیده میشود که یا بر پایه عوامل فرهنگی یا به قصد نابودی نشانها و سنتهای یک فرهنگ صورت میگیرد که در تعریف هیچیک از جنایات بینالمللی و ازجمله ژنوسید فیزیکی گنجانده نمیشوند اما نزدیکترین حالت به مفهوم ژنوسید فرهنگی یا نابودسازی فرهنگی هستند. بنابراین، نظر به انکارناپذیری برخی واقعیات جهان معاصر، این مقاله سعی دارد ظرفیتهای حقوق بینالملل کنونی را در شناسایی نظریه ژنوسید فرهنگی و درنتیجه، جرمانگاری اعمال صورتگرفته علیه فرهنگ یک ملت، بسنجد. این بررسی با نگاهی نوین صورت میگیرد که در نهایت به این نتیجه میرسد که هرچند حقوق بینالملل موضوعة معاصر، تاب پذیرش این نظریه را ندارد، میتوان نشانههایی از وجود زمینههای بروز این مفهوم را یافت.},
keywords_fa = {ژنوسید,ژنوسید فرهنگی,فرهنگ,نابودسازی,جرم انگاری,اسناد الزام آور},
url = {https://www.cilamag.ir/article_27970.html},
eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27970_d7c0cc76b6dab01824f2af9d30061099.pdf}
}
@article {
author = {Ziaei, Yasser and Shakibnejad, Ehsan},
title = {Legislation in Cyberspace from the Prospect of International Law and the Iranian Law},
journal = {International Law Review},
volume = {34},
number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)},
pages = {227-249},
year = {2017},
publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency},
issn = {2251-614X},
eissn = {2645-4858},
doi = {10.22066/cilamag.2017.27971},
abstract = {Since the advent of cyberspace in human life, the issues of legislation and recognition of competent legislative power have been two controversial matters. The method of legislation for cyberspace is based on two hypotheses about governance in cyberspace. The first theory is based on States’ monopoly in governance on cyberspace and the second theory which is inspired of the doctrine of Common Heritage of Mankind is contrary with exclusive competence of States to this field. Each of these two approaches causes different methods of legislation for cyberspace. The methods of national, international and self-regulation legislation are in the category of legislative methods for cyberspace. Although resort to each of legislative methods will face with difficulties in execution stage, it is possible to adopt a balanced and mixed approach capable of resolving the defects of all methods and also providing mutual understanding between states and active groups in fields of cyberspace. The Islamic Republic of Iran approach is fundamentally based on the method of national legislation in cyberspace, but the activity of Iran in international community and in particular International Telecommunication Union indicates acceptance of mixed method in legislation for cyberspace.},
keywords = {Cyberspace,Legislation,Jurisdiction of Legislation,Doctrine of Common Heritage of Mankind,Law of Iran},
title_fa = {قانونگذاری در فضای سایبر: رویکرد حقوق بینالملل و حقوق ایران},
abstract_fa = {از بدو ورود فضای سایبر به زندگی بشریت، مقوله قانونگذاری و شناخت قانونگذار صالح در این فضا، چالش جدی بوده است. شیوه قانونگذاری در فضای سایبر، مبتنی بر دو نوع نگرش متفاوت به حاکمیت در فضای سایبر است. نگرش نخست، مبتنی بر انحصار دولتها در عرصه قانونگذاری فضای سایبر است و نگرش دوم که ملهم از دکترین میراث مشترک بشریت است، مخالف ورود انحصاری دولتها به این عرصه است. هر یک از این دو رویکرد، موجد روشهای قانونگذاری مختلفی در فضای سایبر است. روشهای قانونگذاری ملی، بینالمللی و خودانتظامی در زمره روشهای قانونگذاری در فضای سایبر به شمار میآیند. اگرچه توسل به هر یک از روشهای قانونگذاری با اشکالاتی در عرصه اجرا روبهروست، در این میان میتوان رویکردی بینابین و مختلط را برگزید تا ضمن رفع نواقص دیگر روشها، زمینه را برای نیل به تفاهم میان کشورها و گروههای فعال در زمینه فضای سایبر هموار سازد. نگرش دولت جمهوری اسلامی ایران، اساساً مبتنی بر شیوه قانونگذاری ملی است. بااینحال، عملکرد ایران در سطح بینالمللی و بهویژه در اتحادیه بینالمللی مخابرات، حاکی از پذیرش روش مختلط در قانونگذاری در فضای سایبر است. },
keywords_fa = {فضای سایبر,قانونگذاری,صلاحیت قانونگذاری,نظریه میراث مشترک بشریت,حقوق ایران},
url = {https://www.cilamag.ir/article_27971.html},
eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27971_5bd8ac3447392efce46fd925cae2b9b6.pdf}
}
@article {
author = {Foroughi, Fazlollah and Joudaki, Behzad},
title = {Solutions of Conflict of Jurisdictions in the Scope of International Criminal Law},
journal = {International Law Review},
volume = {34},
number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)},
pages = {249-287},
year = {2017},
publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency},
issn = {2251-614X},
eissn = {2645-4858},
doi = {10.22066/cilamag.2017.27972},
abstract = {On the account of territorial and extraterritorial jurisdiction and also engagement of persons in activities that cross from boundaries of states, it is possible that incidence of a criminal conduct in the territory of one state, with regard to its international elements, result in dispute between two or more states or even international courts in claiming jurisdiction over it according to different principles. However, in the international criminal law unlike private international law, because of protection of sovereignty of states, we cannot decisively answer to this question and there is no solution of conflict laws, but we can find out some cases that one court withdraws its sovereignty rights and proclaims that other courts are competent to persecute and investigate the cases, thus conflict of jurisdiction can be solved or would be prevented ab initio in such a conflict. Nevertheless, there are rules and solutions in the scope of international criminal law that can be used for solving conflicts or prevention of conflict of jurisdictions; solutions such as preferable jurisdiction, “aute dedere aute judicare” rule, extradition of criminals, non bis in idem, transferring of criminal proceeding and etc. have been discussed in this paper, beside the explanation of this solutions, we submit some proposal in order to resolving conflict of jurisdictions.},
keywords = {Jurisdiction,Court,Conflict,International Criminal Law},
title_fa = {راهحلهای تعارض صلاحیت در قلمرو حقوق جزای بینالملل},
abstract_fa = {به دلیل وجود صلاحیت سرزمینی و فراسرزمینی و درگیرشدن افراد در فعالیتهایی که مرزهای سیاسی را درنوردیده، ممکن است وقوع عمل مجرمانه در سرزمین یک دولت، با لحاظ عناصر بینالمللی، منجر به اختلاف دو یا چند دولت یا حتی دادگاههای بینالمللی در ادعای اعمال صلاحیت بر اساس اصول مختلفی شود. در این حال، کدام دادگاه داخلی یا بینالمللی، صلاحیت رسیدگی دارد؟ هرچند در حقوق جزای بینالملل بهخاطر حفظ حاکمیت دولتها برخلاف حقوق بینالملل خصوصی، نمیتوان پاسخ قاطعی به این سؤال داد و قاعده حل تعارض وجود ندارد، میتوان مواردی را یافت که دادگاه، دست از اصول حاکمیتی خود کشیده و دادگاه دیگری را صالح میداند و بدین ترتیب، تعارض صلاحیت، حل شده یا مانع شکلگیری چنین تعارضی خواهد شد. باوجود این، قواعد و راهحلهایی در قلمرو حقوق جزای بینالملل وجود دارد که میتوان از آن برای حل تعارض یا پیشگیری از وقوع تعارض صلاحیت استفاده کرد. راهحلهایی همچون صلاحیت برتر، قاعدة «یا محاکمه کن یا مسترد کن»، استرداد مجرمین، منع تعقیب مجدد، احاله دادرسی کیفری و ... مطرح شده که در این مقاله، ضمن بیان این راهحلها، پیشنهادهایی برای حل تعارض صلاحیت ارائه خواهد شد.},
keywords_fa = {صلاحیت,دادگاه,تعارض,حقوق جزای بینالملل},
url = {https://www.cilamag.ir/article_27972.html},
eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27972_d8e49d5034591f8934bf60c2164791fa.pdf}
}
@article {
author = {Mardani, Nader and Balaghi, Abouzar},
title = {International Legal Regime Governing the Protection of the Outer Space Environment: Approaches, Challenges and Gaps},
journal = {International Law Review},
volume = {34},
number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)},
pages = {287-313},
year = {2017},
publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency},
issn = {2251-614X},
eissn = {2645-4858},
doi = {10.22066/cilamag.2017.27973},
abstract = {International law on outer space environment is a part of international space law that has been taken into consideration in the context of international community with the growth of governments’ and private sectors’ activities in exploration and exploitation of recourses in space. In this study, we will seek to answer the question initially that what kind of connection there is between the current international space law principles and space environment protection? Then, what approach in international community governs the space environment? And finally, what are the challenges and gaps existing in so-called area? The conclusion of this study is that one can try to preserve the environmental outer space despite the lack of an international unified system in outer space environmental protection by developing the current international space law principles, on the one hand and by using the sustainable security-centered approach on the other hand.},
keywords = {Preservation,environment,Outer Space,approach,challenge,Gap},
title_fa = {رژیم حقوقی بینالمللی حاکم بر حفاظت از محیطزیست در فضای ماورای جو با تأکید بر رهیافتها و چالشها و خلأها},
abstract_fa = {حقوق بینالملل محیطزیست فضای ماورای جو، یکی از بخشهای حقوق بینالملل فضا بوده که در دهههای اخیر، با رشد فعالیتهای دولتها و بخش خصوصی در اکتشاف، بهرهبرداری و انتفاع از منابع موجود در فضا مورد توجه بینالمللی قرار گرفته است. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که در زمینه محیطزیست ماورای جو، چه ارتباطی میان اصول موجود حقوق بینالملل فضا و حفظ محیطزیست فضایی وجود دارد؟ سپس چه رویکردهایی در جامعه بینالمللی بر محیطزیست ماورای جو حاکم است و چه چالشها و خلأهایی در این زمینه وجود دارد؟ نتیجه تحقیق حاضر بدین صورت است که علیرغم نبود نظام واحد بینالمللی در زمینه حفاظت از محیطزیست ماورای جو، از یکسو با توسعه اصول موجود حقوق بینالملل فضا و از سوی دیگر با توسل به رویکرد امنیت پایدارمحور میتوان در جهت حفاظت از محیطزیست ماورای جو کوشید.},
keywords_fa = {حفاظت,محیطزیست,فضای ماورای جو,رویکرد,چالش,خلأ},
url = {https://www.cilamag.ir/article_27973.html},
eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27973_10ba37deeb571a5c078f5def1ec03a73.pdf}
}
@article {
author = {Razavi Fard, Behzad and Faraji, Mohammad},
title = {The Establishment of Internationalized (Hybrid) Court of Cambodia:
Basics and Challenges},
journal = {International Law Review},
volume = {34},
number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)},
pages = {313-335},
year = {2017},
publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency},
issn = {2251-614X},
eissn = {2645-4858},
doi = {10.22066/cilamag.2017.27974},
abstract = {The commission of crimes against humanity by Khmer Rouge, occurred from 17 April 1975 to 6 January 1979, based on the most accurate statistics, took nearly one million and seven hundred thousand victims of Cambodian people. This leads to the formation of a hybrid court that can be considered as an internationalized court. Formation of such a court with respect to legal basics, particularly international criminal law raises some issues. The study of the basics and challenges of extraordinary Cambodian Court requires studying its historical context. Giving historical and legal context, with regard to basics of international criminal law, the Court faces with challenges that face it to some questions with regard to expenditure high cost to formation the court. Furthermore, after nearly three decades of committing the crimes, the Court was set up and practically began to investigate and prosecute in 2007. Undoubtedly, one of the Guiding Principles of Criminal Procedure is trial in a reasonable time and without unnecessary delay. Otherwise, after a long time, proof of the crimes will be difficult. During the court proceedings, some of the main suspects died. With regard to this issue, the purpose of establishing this court ـthe trial of Khmer Rouge leadersـ are faced with major problems. Therefore, with regard to historical and legal context of establishing extraordinary Cambodian Court, we will examine its basics and challenges.},
keywords = {Hybrid Cambodian Court,Basics,Challenges},
title_fa = {تشکیل دادگاه کیفری بینالمللیشدة (مختلط) کامبوج؛ مبانی و چالشها},
abstract_fa = {ارتکاب جنایات متعدد توسط خمرهای سرخ که در فاصله 17 آوریل 1975 تا 6 ژانویه 1979 رخ داده و حاصل آن، بنا به دقیقترین آمار، قربانیشدن یک میلیون و هفتصد هزار نفر از مردم کامبوج بوده است، منجر به تشکیل دادگاه فوقالعاده یا تلفیقی (بینالمللی ـ داخلی) شده است. با بررسی و تحلیل پیشینه تاریخی و حقوقی تشکیل این دادگاه و نیز با توجه به مبانی حقوق بینالملل کیفری، به نظر میرسد تشکیل این دادگاه با چالشهایی مواجه بوده است. توضیح اینکه دادگاه بعد از حدود سه دهه از ارتکاب جرایم تشکیل شد و بهطور عملی در سال 2007 میلادی آغاز به رسیدگی و محاکمه کرد. بدون تردید، یکی از اصول راهبردی دادرسی کیفری، رسیدگی در زمان معقول و بدون تأخیر است؛ در غیر این صورت، اثبات و احراز جرایم پس از سپریشدن مدت زمان زیاد با مشکل مواجه خواهد شد. رسیدگی در این دادگاه پس از حدود سه دهه از ارتکاب جرایم، در حالی است که برخی از متهمین اصلی جان سپردند. این مسئله، هدف از تشکیل این دادگاه در محاکمه سران خمرهای سرخ را با مشکل اساسی مواجه میکند. در این مقاله ضمن اشاره به پیشینه تشکیل دادگاه مختلط کامبوج، مبانی و چالشهای آن بررسی خواهد شد.},
keywords_fa = {دادگاه مختلط کامبوج,مبانی,چالشها},
url = {https://www.cilamag.ir/article_27974.html},
eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27974_75d737dd94287093dd105a63449e8119.pdf}
}
@article {
author = {Asghari Aghmashhadi, Fakhroddin and Kaviar, Hossein},
title = {Counter-Offer in UN Convention on Contracts for the International Sale of Goods (1980-Vienna): Plan of Peace Map of Vienna Convention for Battle of Forms Relying on Efficiency-Based Best-Shot Rule},
journal = {International Law Review},
volume = {34},
number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)},
pages = {335-367},
year = {2017},
publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency},
issn = {2251-614X},
eissn = {2645-4858},
doi = {10.22066/cilamag.2017.27975},
abstract = {Abstract: Rejection of offer is one of the causes that terminates the offer by the will of the offeree. Rejection of offer may be expressed or implied by adding new conditions to acceptance. In the second case, the offeree’s rejection by adding new conditions to acceptence is considered a counter-offer. The said offeree can not accept the main offer subsequently. The large number of transactions have made it impossible for the dealers to study each and every single term or condition stipulated in a contract and dealers need to prepare template forms for all of their own transactions. These terms are often common and are printed behind the form. Such conditions cause problems when the parties to the contract, both are merchants and use the special forms for conclusion of contract. Conditions in the forms of parties are terms of contract, provided they do not conflict with each other. In case of a conflict between the terms in the forms of both sides, the battle of forms occurs. The battle of forms is one of the most important and the most practical topics in the rejection of offer. Authors of contract law express three theories regarding the battle of forms: “doctrine of reference to domestic law”, “last shot doctrine” and the “knock out doctrine”. Apart from the lack of acceptance of the first theory, commentators of CISG with literary and narrow interpretation of article 19 have inferred the last shot doctrine. By moderate and broadly interpretation of article 6, they have inferred the knock out doctrine. Despite the acceptability of judgmental procedure in courts and arbitration tribunals toward the knock out doctrine, we believe that “efficiency-based best-shot rule” must be strengthened, in order to increase efficiency, reduce contractual and litigation costs, saving time and achieving the complete contract.},
keywords = {Rejection of Offer,Counter-Offer,Battle of Forms,Last-Shot Doctrine,Efficiency-Based Best-Shot Rule},
title_fa = {ایجاب متقابل در کنوانسیون بیع بین المللی کالا (وین 1980): طرح نقشه صلح کنوانسیون وین برای نبرد فرمها با تکیه بر نظریه بهترین اقدام مبتنی بر کارایی اقتصادی},
abstract_fa = {از اسباب ارادی زوال ایجاب که از طرف مخاطب ایجاب صورت میگیرد، رد ایجاب است. رد ایجاب میتواند بهصورت صریح یا ضمنی با افزودن شرایط جدیدی در قبول صورت پذیرد. در رد ایجاب ضمنی، مخاطبی که چنین تلاشی میکند، خود موجب ایجاب متقابل است. این مخاطب بعداً نمیتواند ایجاب اصلی را قبول کند. در قراردادهای بازرگانی بینالمللی، متعاملین، جزءبهجزء و یکایک، شروط هر معامله را بررسی نمیکنند. بنابراین ناگزیرند برای معاملات خود، فرمهای یکسان تهیه کنند. شروط مندرج در فرمهای طرفین، شروط ضمن عقد است، مشروط بر اینکه با هم معارض نباشند. در صورت تعارض شروط مندرج در فرمهای طرفین، نبرد فرمها شکل میگیرد. نبرد فرمها از مهمترین و کاربردیترین مباحث حقوق قراردادهاست که ذیل بحث رد ایجاب مطالعه میشود. درمورد نبرد فرمها سه نظریه حقوق قراردادها مطرح است: نظریه ارجاع به حقوق داخلی، نظریه اقدام آخر و نظریه تساقط (ناک آوت). فارغ از مطرودبودن نظریه اول، شارحین کنوانسیون بیع بینالمللی کالا با تفسیر ادبی و مضیق از ماده 19، نظریه اقدام آخر و با تفسیر موسع و معتدل از ماده 6، نظریه تساقط را استنباط کردهاند. علیرغم اقبال رویه محاکم و دیوانهای داوری به نظریه تساقط، به نظر میرسد که باید نظریه چهارمی تحت عنوان «نظریه بهترین اقدام مبتنی بر کارایی اقتصادی» را در راستای افزایش کارایی، کاهش هزینههای قراردادی و دادرسی، صرفهجویی در زمان و نیل به قرارداد کامل، تقویت کرد.},
keywords_fa = {ایجاب,رد ایجاب,رد صریح,ایجاب متقابل,نبرد فرمها},
url = {https://www.cilamag.ir/article_27975.html},
eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27975_207aa1b1998445d73184efccd46b5fda.pdf}
}